۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

افغانستان به نیروهای ناتو نیاز دارد


بعد از دوباره احیا نمودن اردو و پولیس ملی افغانستان به منظور دفاع از تمامیت ارضی در این کشور و تجهیز و تمرینات آنها با میعارهای جهانی , ولی هنوز هم تردید های مبنی بر ضعیف بودن نیروهای افغان برای دفاع از افغانستان وجود دارد .

تعدادی از مردم افغانستان و مقامات کشورهای خارجی کمک کنند به این عقیده هستند که اگر کشور های خارجی نیرو هایشان را از این کشور بیرون کنند , به یقین که افغانستان به زود ترین فرصت به دست مخالفین دولت خواهد افتاد .


ولی عده از مردم افغانستان هم به وجود نیروهای نظامی کشور های خارجی در افغانستان راضی نبوده و میخواهند تا این نیرو ها از افغانستان به زودترین فرصت خارج شده و کنترول اوضاع را به نیرو های افغان بسپارند .


آگاهان نیز در این مورد نقطه نظرات متفاوتی دارند و بر این عقیده هستند که اگر نیروهای افغان تجهیزات و تمرینات با معیار های امروز را کسب کرده اند , میتوانند از سرحدات کشور خود دفاع کنند .


انور متین کارشناس امور سیاسی ولایت هرات می گوید : پولیس و اردوی ملی یا نهاد های امنیتی در افغانستان تا به حال خوب تقویت شده اند .اما تعداد کمی نیرو نظامی در این کشور و عدم تجهیزات جای نگرانی برای اینکه نیرو های افغانی نتوانند از سرزمین شان دفاع کنند وجود دارد .


وی می افزاید جنگ در افغانستان تنها راه حل نظامی نیست , که نیروهای افغان یا نیروهای خارجی بتوانند حل بسازند , بلکه در کنار نیروهای مشترک , باید از راه های دیپلوماسی یا سیاسی هم موضوع جنگ حل بشود .


با این حال چندی پیش دیوید میلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا در مصاحبه با روزنامه گاردین گفته بود که اگر نیروهای ناتو از افغانستان خارج شوند , افغانستان در مدت بیست و چهار ساعت یا یک هفته به دست مخالفین دولت خواهد افتاد .


عده از کارشناسان درهرات بر این باور اند که نیرو های افغان قدرت مقابله با مخالفین دولت را دارند , اما شکست این نیروها نیز مربوط به سیاستمداران و مقامات افغانستان می شود , که باید شایسته گی و صداقت را در مقابل نیروهای امنیتی شان نشان بدهند .


محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان ولایت هرات می گوید : نیروهای نظامی افغانستان باید به توانایی هایشان باور داشته باشند و همیشه متکی به خارجی ها نباشند . نیرو های افغان میتوانند از سرحدات شان دفاع کنند مشروط بر اینکه دولت افغانستان یک دولت صادق و متعهد به نیروهای نظامی باشد و دست درازی های کشور های دیگر را از افغانستان کوتاه کند .


مقامات امنیتی افغانستان بار ها گفته اند , که نیروهای نظامی افغانستان خیلی خوب تقویت شده اند , اما به این معنی نیست که به تمرینات و تجهیزات بیشتر نیاز ندارند , بلکه نیروها افغان به تجهیزات بیشتر نیاز داشته و درکنار آن حضور نیروهای نظامی ناتو میتواند گروه های تروریستی و مخالفین دولت را ازپای درآورند.


آقای شهیر می افزاید: که اگر در کنار نیروهای نظامی افغانستان نیروهای ناتو نیز همکاری کنند , و فعالیت های دیپلوماسی را مبنی بر کاهش ناامنی ها با مخالفین انجام دهند , کشور های همسایه هم دست از مخالفت ها بردارند , امنیت سراسری به وجود آمده , و آن وقت میتوان کنترول اوضاع را به نیروهای افغان سپرد .


به گفته آگاهان نیرو های ناتو باید تا چند سال آینده در افغانستان باقی بمانند و تجهیزات بیشتری را در خدمت اردو و پولیس ملی قراردهند , تا اینکه نیروهای افغان به کمک نیروهای نظامی ناتو مخالفین دولت و گروه های تروریستی مستقر در این کشور را بین ببرند

این آگاهان براین باورندکه افغانستان به ستون های خودش که اردو و پولیس ملی است باید تکیه نماید., آنوقت است که نیروهای ناتو باید افغانستان را ترک نمایند , یا اینکه جدول زمانی برای خروج این نیروها تعیین گردد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر