۱۳۸۸ آذر ۱۱, چهارشنبه

افزایش نیروهای نظامی ناتو راه حل نیست


با پیشنهاد جنرال استانلی مک کرستال قوماندان نیروهای آمریکای وناتو در افغانستان, مبنی بر ازدیاد نیرو بیشتر نظامی در این کشور, اوباما ریس جموری امریکا تصمیم گرفته است, تا سی هزار نیرو نظامی را به افغانستان بفرستد .

اما بحث های میان کارشناسان و مردم افغانستان و جود دارد که آیا فرستادن نیروی نظامی بیشتر در افغانستان تغیری بر اوضاع امنیتی این کشور و حتی در سطح منطقه خواهد آورد ؟


به گفته این کار شناسان بحران نا امنی در افغانستان تنها به کمیت نیرو نظامی حل شدنی نیست بلکه برای ریشه کن نمودن مشکل ناامنی و محو تروریزیم باید , وجود این نیرو ها در افغانستان حقوقی شده و استراتیژی واحد و مشترک را در این کشور به پیش گیرند .


انورمتین کارشناس در مسایل سیاسی ولایت هرات می گوید : افزایش نیرو های نظامی ناتو, در افغانستان , بدون استراتیژی دقیق و مشترک , ریشه نا امنی را نمیتوانند از بین ببرند . در قدم اول نیرو های نظامی خارجی مستقر در افغانستان باید وجود حقوقی در این کشور داشته باشند, و در کنار آن پلان های منظم ومشترک بین دولت افغانستان و این نیروها وجود داشته باشد , که به این صورت می توانند موفق شوند .


آقای متین گفت : خارجی ها باید نیروهای شان را به مناطقی پیاده کنند که آن مناطق ریشه نا امنی و تروریزم در افغانستان است .

اگر امریکا از هفت سال گذشته پند گرفته باشد , و استراتیژیش را تغیر دهد , در اینصور وجود نیروهای تازه نفس در افغانستان ضروری بوده و در مدت کوتاه می توانند ریشه تروریزم و نا امنی در افغانستان را از بین ببرند .


محمد رفیق شهیر رئیش شورای متخصصان ولایت هرات می گوید : من فکر میکنم که امریکا میخواهد برای جبران اشتباهات گذشته اش تصمیم گرفته تا نیرو بیشتری به افغانستان اعزام کند . تا به کمک این نیرو ها بتواند بیشتر بر دشمن غالب شود,


اما آقای شهیر بر این عقیده است که برای حل بحران های امنیتی و ریشه کن نمودن ناامنی ها از این سرزمین , باید در افغانستان یک دولت کارا به میان آید که به مردم انگیزه بدهد, تا با نیرو های افغان و دولت خودشان کمک و همکاری کنند . و همچنان نیرو های افغان نیز باید تقویه و تجهیز شوند و در کنار آن کمک و همکاری نیرو های بین المللی نیز میتواند برای حل بحران ناامنی موثر باشد .


اگر خارجی ها تصمیم گرفته اند که مخالفین دولت افغانستان و تروریزم در افغانستان را از بین ببرند و صلح را پایدار سازند, پس در اینصورت باید از استراتیژی جنگی سالهای گذشته , تقلید نشود بلکی باید مراکزاصلی مخالفین آماج قرار گیرد .


عبدالمجید نامجو کارشناس میگوید : اگر امریکایی ها قصد دارند تا بر دشمنان افغانستان غالب شوند پس نیرو هایشان را در ولایات مختلف جاسازی نکنند , بلکه باید مراکز اصلی که باعث ناامنی ها حتی در سطح منطقه شده است , را آماج قرار دهند .


نامجو گفت : به یقین که ریشه این ناامنی ها به آن طرف مرز های افغانستان است , تا زمانیکه این مراکز از راه دیپلوماسی یا نظامی ازبین نرود, حملات تروریستی و نظامی مخالفین همچنان ادامه خواهد داشت .


وی افزود: اگر کشور های همسایه نیز طی یک قرارداد دیپلوماتیک با دولت افغانستان متحد شوند و برای منافع کشورهایشان تصمیم بر محو ریشه های ناامنی در افغانستان و منطقه را بگیرند و مشترکا" عمل کنند میتوان گفت که افغانستان و حتی آسیایی مرکزی از وجود هرنوع هراس افگنی پاک خواهد شد .


به نظر این آگاهان افزایش نیرو های نظامی ناتو در افغانستان تنها راه حل برای امنیت سرتاسری و محو پایه های تروریزم نیست بلکه در کنار نیروهای نظامی مشترک افغان و ناتو باید دولت افغانستان در این موضوع قاطعیت نشاند داده و امریکا هم استراتیژی جنگی اش را برای محو ریشه های ناامنی تغییر دهد و همچنان کشور های همسایه برای از بین بردن ریشه های تروریزم باید صداقت شان را با دولت افغانستان ثابت سازند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر