۱۳۸۸ دی ۱۰, پنجشنبه

افزایش نیروهای ناتو و ادامه کشتار غیرنظامیان


در چند سال گذشته با حملات هوای و زمینی نیروهای نظامی خارجی در افغانستان تعداد زیاد غیر نظامی تا به حال جان هایشان را از دست داده اند و بارها اعتراضات و گردهمایی های مردمی برای محکوم کردن این عمل از ولایت های مختلف صورت گرفته که نه از طرف دولت افغانستان کدام اقدامی صورت گرفته , و نه از طرف نیرو های ناتو .

اما با افزایش نیروهای خارجی ناتو در مناطق مختلف و شدت بخشیدن جنگ با طالبان یا نیروهای مخالف دولت نگرانی های را بین مردم به بار آورده است . مردم براین باور هستند که افزایش نیرو ها و عدم راه حل برای جلو گیری از کشتار غیر نظامیان از سوی این نیروها و عدم توجه دولت بر کشتار غیرنظامیان باعث می شود که این کشتار افزایش بیابد .


انور متین کارشناس امور سیاسی می گوید . دلیل این که با حملات نظامیان خارجی , مردم ملکی در افغانستان کشته می شوند, عدم هماهنگی نیروهای افغان و نیروهای خارجی بوده که راپور های نادرستی را به دست می آ ورند و بدون معلومات از محل واقعه , وارد عمل می شوند . و دولت افغانستان هم پیگیری جدی را در این مسئله ندارد , و این موضوع باعث می شود که کشتار غیر نظامیان ادامه داشته باشد .


وی افزود: اگر از سوی حکومت در پنج سال آینده کشتار غیرنظامیان جدی بررسی نشود و عاملین آن از بین نیرو های ناتو شناسایی و به پنجه قانون سپرده نشود , به یقین که کشتار غیرنظامیان همچنان ادامه خواهد داشت ومتقابلا فاصله مردم با دولت ونیروهای خارجی بیشتر خواهد شد.


این در حالیست که با حملات اخیر نیروهای خارجی در ولایت کنر تعدادی زیادی غیر نظامیان به قتل رسیدن که بعد از این حادثه حکومت افغانستان دستور پیگیری جدی در مورد قضیه قتل غیرنظامیان را داده است .


به گفته مقامات افغان کشته شدن غیر نظامیان در ولایت کنر به صورت جدی پیگیری میشود و همچنان دولت افغانستان طرحی را برای جلوگیری از کشتار غیر نظامیان روی دست دارد که آنرا قرار است در کنفرانس لندن پیشنهاد نماید.


از سوی دیگر کارشناسان بر این عقیده هستند که دولت افغانستان نمیتواند به خارجی ها راهکار نشان بدهند یا خارجی ها را به پنجه قانون بسپارد .


محمد رفیق شهیر یکی دیگر از کارشناسان سیاسی درولایت هرات میگوید :دولت افغانستان اگرکشتار غیرنظامیان را هم مورد پیگرد جدی قرار بدهد باز هم تاثیر خاصی بر مسئله ندارد , این خود خارجی ها هستند که باید موضوع تلفات غیر نظامیان را رعایت بکنند که این کار را هم آنها بخاطر منافع شان نمیکنند .


آقای شهیر می گوید : برای حل کشتار غیر نظامیان باید مردم افغانستان متحد بشوند و خود مردم افغانستان برای تامین امنیت نقش داشته باشند , و افراد اغتشاش گر را در میان خود راه ندهند و نیروهای نظامی افغانستان هم سرپای خود باستند , که توانای مقابله با شورشیان را داشته باشند , در این صورت کشتار غیر نظامیان کاهش میابد .


به گفته آقای شهیر برای جلوگیری از کشتار غیر نظامیان باید سالهای زیاد کار شود , و دولت افغانستان هم صادقانه وجدی در این مسله عمل کند , تا این معظله حل گردد.


معلوم می شود حکومت آقای کرزی در پنج سال آینده بر این مسله ( کشتار غیرنظامیان) واکنش های جدی را نشان خواهد داد و برای حل این معظله تلاش خواهد کرد .


اما همکاری مردم افغانستان برای تامین امنیت , و مجهز شدن نیروهای نظامی افغان با تجهیزات نظامی تا بتوانند به خوبی از امنیت افغانستان محافظت کنند نیز بر اصل مسئله تاثیر خاصی دارد , از سوی دیگر باید نیروهای افغانی و خارجی هماهنگی لازم را دشته باشند و همچنان صحبت اساسی از سوی مسولین افغان با فرماندهان نیروهای نظامی خارجی وداخلی بمنظور جلوگیری از کشتار غیر نظامیان میتواند شدت تلفات انسانی را درآینده کاهش دهد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر