۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

چالش های خبرنگاران درافغانستان


خبرنگاران تنها کسانی بودن که بی عدالتی ها و قانون شکنی های حلقات مختلف دولت افغانستان را بیان کرده و اذهان مردم را در قبال مسولیت های شان روشن ساخته اند, که متاسفانه با آن هم این قشر همیشه از طرف بعضی حلقات آسیب پذیر بوده اند .

آگاهان بیان حقایق را از سوی خبرنگاران بزرگترین دشمن خبرنگاران می دانند! که بعضی حلقات با بیان این حقایق و فعالیت های مثبت خبرنگاران آسیب پذیر شده و دست به خشونت علیه این سازنده های جامعه میزنند .


فیصل کریمی استاد رشته ژورنالیزم می گوید: خبرنگاران با حقایق جامعه سروکار دارند, که این حقایق در شرایط کنونی افغانستان اکثر وقت از سوی نهاد های دولتی کتمان می شود . نهاد های دولتی , فقط از سوی رسانه ها احساس ترس و افشاگری میکنند, به همین خاطر با گزارشگرانی که بخاطر تحقیق یا تهیه گزارش به ساحه میروند, برخورد خشونت آمیز صورت میگیرد .


مسئله فساد اداری و اختلاس در ادارات و عدم رعایت اصول و قوانین حقوق بشری از سوی دست اندرکاران دولتی باعث خشونت علیه خبرنگاران شده است .


آقای کریمی افزود: دست اندرکاران ادارات خودشانرا در برابر قوانین حقوق بشری و اصول و قوانین دولتی مسول نمیدانند , و بخاطر اینکه در فساد اداری دست باز داشته باشند خبرنگاران را از اجرای فعالیت های شان دور نگه میدارند.


از سوی دیگر عدم تخصص در حرفه خبرنگاری و رعایت نکردن اصول و قوانین مطبوعاتی از سوی عده از خبرنگاران باعث شده تا چنین خبرنگارانی مورد خشونت قرار بگیرند .


محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان ولایت هرات معتقد است : در کنار عدم تعلیم و تربیه درست نیروهای اردو وپولیس افغانستان و رعایت نکردن حقوق بشری از سوی نهاد های دولتی ,همچنان خبرنگارانی هم هستند , که اصول خبرنگاری را رعایت نمیکنند , و از حرفه شان درست معلومات ندارند , که این باعث مشکل فراروی خبرنگاران می شود .


در کنار خشونت علیه خبرنگاران از سوی نیروهای نظامی افغانستان و نهاد های دولتی قتل مرموزانه خبرنگاران که در پیوند با نیروهای خارجی صورت میگیرد نیز باعث نگرانی ژورنالیستان شده است .


چندین حادثه قتل خبرنگاران و آزادی همکاران خارجی آنها نگرانی های را برای خبرنگاران به وجود آورده است .

محمد رفیق شهیر در این رابطه می گوید : در مواردیکه خبرنگاران کشته می شوند و همکاران خارجی آنها آزاد میگردد , باید از سوی دولت افغانستان جدی پیگیری شود , وعلت قضایایی این چنینی روشن گردد .


وی افزود: اگر دولت افغانستان در رابطه به مرگ خبرنگاران تحقیق جدی را آغاز نکند , این قتل ها همچنین ادامه خواهد داشت.


در طی چند سال گذشته نهاد های جامعه مدنی ونهات های حمایت کننده رسانه ها برای محو خشونت علیه خبرنگاران اعتراض ها و پیشنهاد های را برای دولت افغانستان ارائه کرده اند , اما این خشونت ها همچنان ادامه داشته است , عدم توجه دولت در این قضیه , رعایت نکردن اصول خبرنگاری از سوی بعضی خبرنگاران , عدم تعلیم و تربیه درست نیرو های نظامی افغان و رعایت نکردن حقوق بشری و حقوق خبرنگاران از سوی نهاد های دولتی , باعث خشونت علیه خبرنگاران شده است.

۱ نظر: