۱۳۸۸ دی ۱۵, سه‌شنبه

نگرانی ها مبنی برسرنوشت آثار باستانی افغانستان


افغانستان مانند بقیه کشورهای باستانی جهان از آثار تاریخی زیادی برخوردار بوده , که بیانگر قدامت تاریخی و هویت این سرزمین در سطح بین المللی است, ولی این آثار سالهاست که در افغانستان بی ارزش شده و چی در داخل, چی در خارج از کشور با این آثار تاریخی از دیر باز معامله صورت میگیرد .

با تدویر جلسه بن برای ایجاد یک حکومت کارآمد, افغانستان دوباره همان ارزش هایش را تا حدی حفظ و نگهداری کرده است , اما گاهی این آثار از سوی مافیای کشور های همسایه و دلالان افغانی که با این کشور ها هم دست هستند ,به غارت برده شده و خرید و فروش می شود .

انورمتین کارشناس امور فرهنگی و اجتماعی می گوید : افغانستان یک کشورهایست که از قدامت و آثارتاریخی زیاد برخوردار است, که متاسفانه این ارزش ها از سوی مافیای آثار باستانی سرقت می شود .که این یک موضوع نگران کننده برای آینده فرهنگ و قدامت تاریخی افغانستان است .

وی می افزاید: که دو کشور همسایه یعنی پاکستان و ایران همانطوریکه در گذشته به مسایل داخلی و سیاسی افغانستان مداخله نموده اند , همان گونه به دلایل مشترکات فرهنگی که این دو کشور با افغانستان دارند ,توسط نیروهای دلال و خودفروخته میخواهند امروز هم این ارزش های معتبر مردم افغانستان را غارت نمایند .

آثار باستانی در کنار این که از سوی کشورهای همسایه درخطر است , به دلیل ارزش مالی که دارند نیز از سوی سودا گران و مافیای این آثار سرقت می شود, و به خارج از کشور قاچاق می گردد, و به قیمت هنگفتی به فروش میرسد .


نعمت الله سروری رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می گوید : متاسفانه از دیر باز آثار ارزشمند کشورما از سوی مافیای داخلی و خارجی سرقت می شود و به منظور دریافت سود زیاد مالی از این آثار در خارج از کشور به فروش میرسد .


آقای سروری دست کشور های همسایه بخصوص ایران و پاکستان را در سرقت آثار تاریخی افغانستان بخصوص شهر هرات دخیل میداند .


وی می گوید: کشور های همسایه به دلیل فرهنگ مشترک , این آثار را در آرشیف های ملی شان ثبت میکنند و تلاش دارند, که قسمتی ازافغانستان وخصوصا" شهر های باستانی اش را با سرقت آثار باستانی از توجه سازمان یونسکو باز دارند .


نا امنی ها در کشور, فساد اداری , عدم توجه به ارزش آثار باستانی از سوی مردم همه باعث گردیده تا این آثار به سرقت برده شده و یا نگهداری و محافظت درست از آنها صورت نگیرد .


محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان ولایت هرات می گوید : فقر , فساد اداری در افغانستان , عدم رعایت قانون و حاکمیت دولتی علت اساسی سرقت آثار باستانی است , که هر کس یا گروه تلاش دارد تا این آثار را به سرقت ببرد .


آقای شهیر ناامنی ها در افغانستان و عدم همکاری مردم در این زمینه را نیز باعث سرقت آثار تاریخی دانسته , و می افزاید :که همچنان وظیفه پولیس تامین امنیت عامه و حفظ ارزش های ملی است که متاسفانه پولیس هم درگیر جنگ با مخالفین شده است .


از سوی دیگر سرقت آثار تاریخی نگرانی های را در جامعه فرهنگی افغانستان به بار آورده است , که با سرقت این آثار قدامت تاریخی وهویت ملی وحتی جغرافیایی این سرزمین به خطر مواجه است .


آثار باستانی به دلیل عدم توجه مسولین دولتی و مردم , نبود امنیت در افغانستان , از سوی مافیای آثار تاریخی به دلیل ارزش پولی که دارد, سرقت شده و از سوی دیگر کشورهای همسایه بخصوص ایران و پاکستان بخاطریکه این آثار را به نام آثارتاریخی کشورشان ثبت کنند, نیز در سرقت این آثار دست دارند .

۱ نظر:

  1. تا حالا به این فکر کردی که اون موقع که آثار تاریخی به وجود اومد این سرزمین جزئ ایران بود ما از خودمون چیزی نمی دزدیم افغانی

    پاسخحذف