۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

سرنوشت احزاب سیاسی حامی رئیس جمهور


در افغانستان بیش از نود حزب سیاسی وجود دارد , که هریک از این احزاب سیاسی اهداف مختلفی را در حیات سیاسی افغانستان دنبال میکنند .

تعداد زیادی از احزاب سیاسی کشور در انتخابات ریاست جمهوری از حامد کرزی ریس جمهور افغانستان به دلیل این که سهمی در حکومت آینده افغانستان داشته باشند حمایت کردند. اما طوریکه دیده می شود در حکومت فعلی آقای کرزی این احزاب سهم فعالی تا به حال ندارند .


بحث اینجاست که اگر این احزاب در حکومت آقای کرزی آنطور که میخواستند, سهم نداشته باشند چی نوع روشی را در پنج سال آینده در برابر حکومت خواهند داشت ؟


آستانه گل شیرزاد منشی عمومی حزب افغان ملت می گوید : همکاری این حزب در مقابل کاندیدای آقای کرزی در پست ریاست جمهوری یک همکاری متقابل بود, که حامد کرزی در حکومت آینده تا حدی امکان در کابینه اش ازاین حزب استفاده کند. اما اینکه آقای انوارالحق احدی از سوی پارلمان رای اعتماد نگرفت , این حزب هم منافع ملی را معیار قرار میدهد .


وی می افزاید در حکومت آقای کرزی هر کس که شایستگی و کارایی داشته باشد, این حزب از وی حمایت کرده , و منافع آینده افغانستان و منافع ملی را دنبال می کند .


آقای شیرزاد افزود : حزب افغان ملت به دلیل شایسته بودن و ملی بودن آقای کرزی از وی حمایت کرده و منافع ملی را ترجیع داده است .


حزب جنبش اسلام یکی دیگر از احزاب است که از حامد کرزی برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری حمایت نمود, که به گفته مسولین این حزب , حزب جنبش اسلام هفتاد هزار رای را به صندوق های حامد کرزی به صورت قانونی ریخته اند .


گفته می شود در دوره گذشته حکومت حامد کرزی این حزب اپوزیسیون حکومت بوده ولی در این دوره جدید همکاروهمگام با منافع حکومت , شخص رئیس جمهور و پروگرام ملی کار میکند.


پرویز بشر مل منشی حزب جنبش اسلامی در هرات می گوید : این حزب در گذشته به حیث اپوزیسیون دولت کار میکرد اما در حکومت جدید آقای کرزی این حزب به حیث یک نیرو ی قوی همکار با دولت عمل خواهد نمود.


وی افزود: در کابینه جدید آقای کرزی وزرای که عضویت این حزب را داشتند از سوی پارلمان رای عدم اعتماد کسب کرده اند . با این هم این حزب, میخواهد از سیاست های آقای کرزی در سطح ملی و بین المللی دفاع کند.


کارشناسان نیز بر این باور اند که احزاب در صورت نداشتن یک وزیر یا یک مقام بلند پایه در حکومت حامد کرزی, باید باز هم با حکومت ودولت آینده همکار بوده و همه دست به دست هم بدهند تا حکومت آینده یک حکومت منسجم و قوی ایجاد شود .


انور متین کار شناس مسایل سیاسی درولایت هرات می گوید : وزاری که حزبی بودند, و نتوانستند از سوی پارلمان رای اعتماد به دست بیاورند, بهتر است که منحیث یک همکار در چوکات حزب شان, به حکومت آینده همکاری نمایند, و همه احزاب منافع ملی و دولت افغانستان را با همکاربودن با حکومت حامد کرزی مد نظر بگیرند, تا در آینده یک حکومت منسجم و قوی داشته باشیم.


احزاب سیاسی در گذشته اهداف و سیاست های مختلف را دنبال میکردند, ولی بعد از انتخابات ریاست جمهوری اکثر این احزاب از حامد کرزی دفاع کرده و حمایت شان را از دولت آینده افغانستان اعلان نموده اند .


بعد از اینکه اکثر وزیران پیشنهادی از سوی احزاب از سوی پارلمان کشور رای عدم اعتماد کسب کردند, نگرانی های وجود داشت که این احزاب به دلیل نداشتن افراد خاص در کابینه آینده حامد کرزی با حکومت دست به مخالفت بزنند, اما طوریکه دیده می شود, این احزاب همچنان به همکاری شان باحکومت حامد کرزی ادامه خواهند داد .

۱ نظر:

  1. سلام حامد جان عزيز ودوست داشتني مه چندين بار به وبلاگت آمدم مگر همين لينكي كه بود ديگر هيچ تغيري به وبلاگت نيامده نميدانم دليل چيست شايد هم ديگه نميتواني چيزي بنويسي...

    پاسخحذف