۱۳۸۸ دی ۲۲, سه‌شنبه

دیدگاه ها درمورد کابینه جدید آقای کرزی درهرات


بعد از اینکه تعدادی کاندید وزیران از لیست پیشنهادی کابینه آقای کرزی از سوی پارلمان رای عدم اعتماد را کسب کردند , آقای کرزی مجددا" به تعداد شانزده تن کاندید وزیر جدید کابینه اش را به پارلمان معرفی کرد .

اما لیست جدید آقای کرزی بحث های را میان کارشناسان به میان آورده است که عده از این کارشناسان بر این بارو اند که وزیران پیشنهادی جدید آقای کرزی نمی تواند در آینده درد مردم افغانستان را مداوا کند .و عده هم برای کار آیی کابینه آینده خوش بین هستند.


محمد رفیق شهیر کارشناس می گوید : چهره های جدیدی که آقاکرزی در کابینه اش معرفی کرده است متاسفانه چهره های ناشناخته یا سرشناس نیستند و تجربه کافی برای حکومت داری ندارند . و آقای کرزی هم بدلیل پیشرو بودن کنفرانس لندن , عجولانه این اشخاص را انتخاب کرده است .


وی می افزاید: کسانیکه از سوی ولسی جرگه رد شدند توانای بیشتری داشتند نسبت به چهره های جدید .و این ها وزرای نیستند که اگر از طرف پارلمان رای عتماد بگیرند این کشتی شکسته ( افغانستان) را به ساحل نجات ببرند .


آقای شهیر می گوید :حامد کرزی باید چهره های شایسته تر, کار ا, و جوان کشور را به کابینه معرفی می کرد و عجولانه تصمیم نمی گیرفت .


اما تعدادی از کارشناسان هم این اقدام آقای کرزی را یک چال سیاسی می دانند که آقای کرزی از این طریق خواسته است تا عده سود جو و جنگ سالار را از کابینه اش دور کرده و چهره های جدیدتری را در کابینه خود جای دهد .


عبدالمجید نامجو کار شناس سیاسی می گوید : آقای کرزی تحت فشارهای جامعه جهانی است و نمیخواهد کسانیکه در کابینه گذشته او وظیفه اجرا نموده اند, و دست آوردی نیز نداشته اند, و یا متهم به فساد هستند, در کابینه جدیدش جای دهد . آقای کرزی باید چهره های جدیدتری را برای کابینه آینده اش معرفی میکرد , تا از این طریق اعتراض های برخی حلقات داخلی را که متوجه کابینه قبلی وی بود را هم کمتر می ساخت .


اگر این کابینه جدید از سوی پارلمان کشور رای تایید بگیرند , باید با قاطعیت بیشتر نسبت با کابینه گذشته کار کنند و آقای کرزی هم نظارت و قاطعیت بیشتر بر وزارت خانه ها داشته باشد .


انور متین کار شناس فرهگی وسیاسی ولایت هرات می گوید : اشخاصی که از سوی آقای کرزی به کابینه آینده معرفی شدند , اگر از سوی شخص رییس جمهوری به وزارت خانه ها نظارت صورت گیرد , و وزارت خانه ها نیز با طرح وبرنامه های درست و کار بادرنظر داشت قاطعیت انجام گیرد به یقین که این اشخاص جدید هم میتوانند خوب کار کنند.


به گفته کار شناسان در رد وزرای پیشنهادی فعالیت های سیاسی دولت سهم داشته تا رییس جمهور راه حلی قانونی برای کنار زدن اشخاصی که جامعه جهانی به آنها اعتراض دارد, داشته باشند.


ازسوی دیگر نظارت و قاطعیت آقای کرزی در کابینه برای کارکرد کابینه بسیار موثر بوده و کابینه پیشنهادی هم در صورت بدست آوردن رای تایید از سوی ولسی جرگه میتوانند با طرح های مفید و هماهنگ با مردم و رئیس جمهور کارکرد موثر در دولت افغانستان داشته باشند .

۱ نظر:

  1. سلام دوست عزيز اميد است همواره در راستاي وبلاگ نويسي موفق باشي
    وبلاگ قشنگي داري و مطالب زيبا و پر محتوائي در ان درج شده است.
    برخي مطالب را مطالعه كردم جالب بود و خوشم امد

    هرگاه فرصت كردي به وبلاگ حقيرانه خبري من هم سري بزن خوشحال ميشومhttp://westzonenews.blogspot.com/ با تشكر سادات

    پاسخحذف