۱۳۸۸ آبان ۲۷, چهارشنبه

مشکلات فراوان زندانیان افغان درمحابس


باوجود مشکلات فراوان در بخش های مختلف دولت افغانستان که از اثر بحران ها و جنگ های گذشته تا به حال دامن گیر مردم افغانستان بوده است که از این جریانات و مشکلات زندان های افغانستان هم از جمله آسیب پذیرتر ین بخشی بوده که تا به حال هم حل ناشده مانده .

وضع بدصحی زندانیان و حقوقی آنها دو مسله عمده است که همه زندانیان افغانستان در مناطق مختلف با این مشکلات دچارهستند.


به گفته عده از کارشناسان در افغانستان چندین نظام وجود دارد , نظام دولت افغانستان ,نظام و یا سیستم که خارجی ها برای خودشان در داخل افغانستان دارند , دیگر سیستم و یا نظام یکه مخالفین دولت افغانستان ویا طالبان دارند , و سیستم دیگر که مافیایی مواد مخدر دارند . که همه اینها از خود زندان دارند تحقیقات دارند و سیستم خاصی دارند .


محمد رفیق شهیر رییس شورای متخصصان در ولایت هرات می گوید : زندانهای که مربوط به وزارت عدلیه افغانستان می شود یا مربوط به دولت و تحت کنترول دولت افغانستان است , دچار مشکلات حقوقی و بهداشتی یا مشکلات حقوق بشری خاص خود هستند که جای نگرانی است که کنترول و توجه از طرف دولت نمی شود .


وی می افزاید زندان های که از سوی خارجی ها در داخل افغانستان تشکیل داده شده است هم جنبه غیر قانونی دارد و از طرف دولت افغانستان هیچ نشست با مسولین این زندان ها بخاطر محو زندان های خارجی و یا کنترول از طرف دولت افغانستان صورت نگرفته است .


برعلاوه زندانهای دیگری گروه طالبان یا مخالفین دولت در مناطق تحت تسلط شان ایجاد کرده اند و به شیوه خودشان از زندانیان بازپرسی و تحقیق میکنند که این هم جای نگرانی است که در هرصورت برای زندانی های افغان به هیچ وجه توجه صورت نمی گیرد .


آقای شهیر دولت افغانستان را برای بی توجهی و عدم کنترول از سوی نهاد های مسول دولتی متحم کرده و وظیفه وزارت عدلیه دانسته که باید برای حل مشکلات صحی و حقوقی زندانی های داخلی و زندانی های که خارجی در داخل افغانستان دارند , توجه کند و این موضوع را از لحاظ قانونی و حقوق بشری حل سازد .


از سوی دیگر نهاد های حقوق بشری بر این باور اند که در زندان های تحت کنترول دولت افغانستان کار های صورت گرفته که شامل بخش های صحت زندانی های میشود .اما باز هم برای این همه زندانی که در افغانستان وجود دارد تاثیر گذار نیست .


عبدالقادر رحیمی رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات گفت : در بخش ساخت و ساز زندان ها و مسله صحی زندانیان کارهای انجام شده است که از جمله محبس زنان ولایت هرات را میتوان گفت در سطح منطقه بی نظیر است اما جای نگرانی این است که ازدیاد زندانی ها باعث می شود که در زندان ها مسله صحت مورد توجه قرارنگیرد .


به نظر آقای رحیمی نگرانی در بخش حقوقی زندانی ها است که بعضی وقت یک زندانی بیشتر از موعد تعین شده اش در زندان باقی میماند . و یا اینکه یک زندانی خیلی زود تر از اصل موعد تعیین شده اش زا محبس آزاد می گردد .


به گفته وی نهاد های حقوق بشر و کمیسیون مستقل حقوق بشر چندین بار طرح ها و پیشنهاد های را به ارگان های مسول بیان کرده اند و خواهان بهبود وضع حقوقی و صحی محبوسین شده اند .


صاحب نظران مسئله فساد را عامل اصلی عدم رسیده گی به دوسیه های محبوسین و بهبود موضوعات صحی محبوسین می دانند ,


محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان هرات , عدم یک سیستم درست را در مقامات دولتی و فساد در ادارات را دلیل اصلی عدم رسیده گی به حقوق محبوسین می داند .

به گفته آقای شهیر بستن زندان های که از سوی خارجی ها در داخل افغانستان ایجاد شده است , به یک دیپلوماسی قوی برای ازسوی حکومت با خارجی ها نیاز دارد .


خارجی ها مجبور هستند که طبق قانون اساسی افغانستان زندانی های افغان که تحت تحقیق محبس های خارجی در داخل افغانستان هستند به دولت افغانستان بسپارند .


مسئله عدم نظارت دولت افغانستان بر محبس های تحت کنترول حکومت و محبس های تحت کنترول نیروهای خارجی در افغانستان یک بحث جدی و نگران کنند ه برای مردم افغانستان بوده و حق آن عده از کسانیکه به ارتکاب جرایم مختلف در محابس وزارت عدلیه و محابس نیرو های خارجی در داخل افغانستان زندانی هستند هر روز پای مال شده و زیر سوال می رود.


به گفته کارشناسان زندانها باید جای اصلاح محبوسین باشد نه اینکه دراین مکانها زندانیان بیشر با فساد آغشته گردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر