۱۳۸۸ آبان ۲۲, جمعه

فساد اداری از حکومت افغانستان باید دورگردد


در چند سال گذشته حکومت حامد کرزی درافغانستان دست آورد های داخلی و خارجی داشته و در کنار آن بحران های زیادی را نیز سپری نموده است .

افغانستان در عرصه سیاست خارجی اش به نظر اکثر کارشناسان دست آورد های بزرگ و قابل چشم گیری داشته است امضای میثاق ها و معاهدات بین المللی از سوی حکومت افغانستان روابط نیک با همسایه ها و جلب توجه جامعه جهانی از جمله بزرگترین دست آورد های حکومت افغانستان طی چند سال گذشته بوده است .

اما به نظر اغلب ,افغانستان در طی چند سال گذشته در سیاست و استراتیژی داخلی اش دستآوردی چندانی نداشته و بحران های جبران ناپزیری را دچار شده است .فساد اداری , ناامنی در سرتاسر افغانستان , کشت و قاچاق مواد مخدر از جمله بزرگترین مشکلات فراروی حکومت افغانستان بوده است .

محمد رفیق شیهر رئیس شورای متخصصان ولایت هرات می گوید : افغانستان که مانند یک خانه مخروبه بوده در طی چند سال گذشته دست آورد های خوبی داشته است و در سیاست خارجی اش موفق بوده اما حکومت بزرگترین چالش های که از گذشته دامن گیر مردم افغانستان است مانند فساد اداری ناامنی و کشت و قاچاق مواد مخدر را نتوانسته از بین ببرد, و این موضوع امروز به یک پدیده خطرناک و جبران ناپذیر برای مردم افغانستان مبدل گردیده است .

با این وجود بعداز انتخاب حامد کرزی برای بار دوم به سمت رئیس جمهور افغانستان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و هشدار های اوباما رئیس جمهور امریکا و جامعه جهانی به حامد کرزی برای از بین بردن فساد اداری و ایجاد اداره کار آمد گمانه زنی ها را برای کارشناسان و مردم افغانستان به وجود اورده است .

به نظر عده از مردم هرات حامد کرزی نمیتواند در طی شش ماه که از طرف امریکا ضرب العجل تعین شده است تا فساد اداری را ریشن کن نماید ,برای از بین بردن این پدیده منفور و بحران های موجود غالب آید .

طبق نظر سنجی که بین شهروندان هرات صورت گرفته , اکثر این شهروندان به آینده افغانستان و از بین بردن ناامنی ها و فساد اداری در افغانستان خوش بین نبوده و یک نوع نا امیدی را نشان میدهد .

شهروندان هرات می گویند : که فساد اداری و ناامنی در افغانستان به یک مشکل جبران ناپذیر مبدل گشته و امکان ندارد که حامد کرزی بتواند در شش ماه آینده ویا در پنج سال پیش رو این دو مشکل اساسی را محو کند .

کار شناسان دیدگاه های مختلفی را ارائه میکنند و عده حل بحران های موجود در افغانستان را از سوی حکومت حامد کرزی مشکل میدانند و عده هم بر این باور اند که حامد کرزی در پنج سال آینده دست آورد های بهتری خواهد داشت و میتواند فساد اداری و ناامنی ها را از فغانستان بر چیند .

محمد رفیق شهیر می گوید : فکر نمی کنم که دولت افغانستان بتواند تا شش ماه آینده این مشکل را حل بسازد مگر اینکه آقای حامد کرزی با قاطعیت کار کند و کابینه اش را بر اساس شایسته سالاری بنا نماید .

وی از بین بردن فساد اداری موجود درافغانستان را درظرف شش ماه آینده از سوی حکومت حامد کرزی ناممکن می داند .

در همین حال انور متین کارشناس فرهنگی و اجتماعی ولایت هرات به محو فساد اداری , حل بحران های امنیتی , و از بین بردن کشت و قاچاق مواد مخدر خوش بین بوده و می افزاید که پنج سال آینده افغانستان پنج سال مبارزه علیه پدیده های ذکر شده خواهد بود .

آقای متین می گوید : اگر حامد کرزی کابینه اش را به ا صل شایسته سالاری بنا نماید و استراتیژی منظم و پلان شده را برای حل فساد اداری یا ناامنی روی دست گیرد به یقین که این مشکلات برچیده خواهد شد .

در حال حاضر تمام دیدگاه ها متوجه چگونه ساختن کابینه جدیدحکومت افغانستان از سوی حامد کرزی است ,چون یک کابینه کارا , ملی و شایسته وبا همکاری جامعه جهانی می تواند به بحران های اساسی افغانستان خاتمه دهد .

عبدالمجید نامجو کارشناس امور سیاسی براین باور است که اگر حامد کرزی افراد بی کفایت که در گذشته درکابینه وی فعالیت داشتند سبک دوش نکند , و یا افراد جنگ سالار و مخرب را از اداره اش دور ننماید به یقین که فساد اداری و ناامنی در افغا نستان ادامه خواهد یافت .

وی بر این عقیده است که محو فساد اداری و نا امنی در افغانستان به کمک جامعه جهانی و ایجاد مسولین ملی با احساس و با کفایت می تواند راه حلی برای بحران های کنونی افغانستان شود .

آقای نامجو می افزاید: که اگر حامد کرزی در گذشته برای افغانستان کارهای را انجام داده و کار کرده است پس به یقین که او میتواند به مشکلات کنونی هم نایل آید .

به گفته این کارشناسان همه گروه های جنگی و غیر جنگی متوجه ارزش های والای صلح و امنیت در افغانستان شده و به نحوی تصمیم دارند برای افغانستان خدمت کرده و طرح و دیدگاه هایشان را به منظور بهبود اوضاع افغانستان با حکومت شریک سازند که این یک روند امید وارکننده برای سرنوشت این کشور خواهد بود.

پنج سال آینده , پنج سال تاریخی و مهم برای مردم افغانستان بوده و کارشناسان نهادهای جامعه مدنی از ملت افغانستان و گروه های حاکم میخواهند تا برای حل مشکلات اساسی افغانستان که سالها ست دامنگیر دولت و ملت افغانستان شده است باهم یکجا کارکنند و طرح و دیدگاه هایشان را به منظور کمک و همکاری با حکومت افغانستان شریک سازند.

جامعه جهانی نیز به عنوان کمک کننده گان اصلی برای حل بحران های کنونی حکومت حامد کرزی به شمار میروند . که با فشار های سیاسی و همکاری هایشان میتوانند حاکمان افغانستان را به تلاش بیشتر برای حل معظلات کنونی مجبور سازند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر