۱۳۸۸ شهریور ۱۷, سه‌شنبه

امریکا برای مقابله با تروریزم در افغاستان به ترانزیت از طریق روسیه نیاز دارد

بعد از آنکه مسیر انتقال اکمالات قوای ناتو از مرز تورخم نا امن و مواجه با حملات پی در پی طالبان گردید امریکا و همپیمانان غربی آن در این جنگ؛ درصدد یافتن راه های بدیل اکمالاتی از کشور های همسایه شدند که مسیر های ایران و روسیه بیشتر از سایر مسیر ها انتخاب ارزان؛ امن و موثر شناسایی گردید.

اکثر آگاهان بر این باور اند که امریکایی ها بخاطر سرباز زدن کشور ایران از کمک به ترانزیت کشورهای ناتو به افغانستان مجبور به توافق به حریف قدیمی شان روسیه شدند .

محمد رفیق شهیر کار شناس می گوید : به دلیل حملات پی در پی گروه طالبان بالای کاروان های اکمالاتی نیروهای ناتو و ناامنی های جنوب افغانستان , امریکا در پی راه بهتر ترانزیت شد, که همانا کشور ایران از این پیشنهاد سر باز میزد پس به همین دلیل امریکا طی یک توافقی با روسیه قرار داد کرد .

آقای شهیر می افزاید روابط ترانزیتی امریکا و روسیه در افغانستان نفعی به دولت افغانستان ندارد چرا که ناتو قطعات و نیروهای خودش را اکمال میکند .

به گفته کارشناسان روسیه بعد از حوادث 11 سپتامبر نقش بی قرضانه در مقابل به اوضاع افغانستان و حتا منطقه داشته است و به دنبال یک فرصت بهتر بوده تا دوباره حضور خود را ثابت کند و از سوی دیگر امریکا درک کرده است که همراه با هم پیمانانش به تنهای نمیتواند بر اوضاع منطقه تسلط داشته باشد و مجبور می شود که با روسیه توافق های را انجام دهد .

اما به نقل از سایت های انترنتی که از زبان کارشناسان روسیی بیان کرده اند روسیه درک کرده است که با امریکا بازی را انجام میدهد , که تنها به نفع امریکا است نه روسیه

به گفته ایواشوف یک جنرال روسی , روسیه درک کرده است که به بازی سیاست امریکا دچار شده است همچنان ایواشوف گفته است که روسیه میتواند برکشورهای آسیایی مرکزی برای خروج نیروهای ناتو فشار بی آورد .

وی گفته است که مسکو میتواند عدم مئوثریت فعالیت های ناتو در افغانستان را به شورای امنیت سازمان ملل متحد بیان کند و حضور ناتو دراین کشور نفعی برای مردم افغانستان نداشته است .

اما آیا روسیه بر کشورهای آسیایی مرکزی فشار وارد میکند ؟ یا روسیه در مقابل با کشور های عضو ناتو جنگ سرد را راه اندازی خواهد کرد ؟

به گفته آقای شهیر امروز جنگ اقتصاد بین کشور ها مطرح است از همینرو روسیه نیز رقابت های اقتصادی و سیاسی شاید با امریکا داشته باشد ولی روابط ترانزیت و ارتباطات سیاسی به منظور محو تروریزم از افغانستان یا منطقه به نفع هر دو کشور است و امکان دارد که در این زمینه این دو کشور همپا باشند .

این آگاهان می گویند که دولت افغانستان سیاست خاصی را در قبال روسیه نمی تواند داشته باشد چون بازیگر اصلی در افغانستان امریکا است و در موضوع روسیه دست دولت افغانستان بسته خواهد بود .

بعضی گفتمان ها و فعالیت های سیاسی که از طرف دولت افغانستان انجام می شود , این هم یک حرکت تکنیکی و پلان شده بین دولت افغانستان و امریکا است .

با تو جه به تنش های گذشته بین امریکا و روسیه این دو کشور مشترکات سیاسی هم دارند , که یکی محو پایه تروریزم در منطقه است و توافق های برای حل مشکل تروریزم هم در بین این دو کشور انجام شده است ولی دولت افغانستان در سیاست خارجی و مسایل نظامی یا ترانزیت هوای استقلال ندارد تصمیم گیرنده اصلی پیمان ناتو که در راس آن امریکا قراردارد است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر