۱۳۸۸ شهریور ۲۵, چهارشنبه

روابط پر تنش حکومت بارک اوباما با حامد کرزی


انتقاد های سناتوران و مقامات دولتی امریکا از عدم مئوثریت دولت حامد کرزی , نظریات کارشناسان افغانی و خارجی مبنی بر روابط تند دولت امریکا با رئیس جمهور افغانستان, بحث های جدی را بین آگاهان افغانی باز نموده است .

مشکلات پنج سال گذشته حکومت حامد کرزی بحران های ائتلافی بین رهبران و حکومت افغانستان , انتقاد های شدید امریکا از کار کرد های حکومت حامد کرزی , نگرانی های را بین مردم افغانستان به بار آروده است .

به گفته کارشناسان استراتیژی اوباما در قبال افغانستان و گفتگو های نمایندگان امریکای با حامد کرزی نشان میدهد که ریس جمهور افغانستان در بعضی مسایل با امریکا هم نظر نیست که این موضوع نشان دهنده روابط تیره میان امریکا و افغانستان است .


محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان می گوید : با پخش خبرنامه های مختلف از طریق رسانه ها مبنی بر روابط تیره میان اوباما و حامد کرزی که تا هنوز مرجع قانونی این روابط تیره را تایید نکرده است , اما با آن هم اگر چنین باشد , میتواند نگرانی های را در آینده افغانستان داشته باشد .

وی می افزاید : که اگر روابط اوباما باحکومت حامد کرزی تیره شده باشد , افغانستان در یک مرحله مهمی از تاریخ قراردارد , که برای حل این موضوع , باید , از طریق یک دیپلماسی قوی , زود تر اقدام نماید و به خواسته های جامعه جهانی پاسخ دهد تا منازعات که به نفع افغانستان نیست خاتمه یابد .

درهمین حال گفته می شود که اگر حامد کرزی از روابط دوستانه که قبلا" در حکومت جورج بوش ریس جمهور امریکا داشته است , در حکومت اوباما نا امید شود امکان گرایش حامد کرزی بسوی کشور روسیه خواهد بود .

بعضی از کارشناسان بر این عقیده هستند که روابط دولت ها امروزی همه روابط دیپلوماسی بوده و اهداف تقریبا" یکسان دارند, و تنها دولت ها بر سر اقتصاد رقابت می کنند . یعنی جنگ دولت ها امروز بر سر اقتصاد است .

به گفته آقای شهیر روسیه و امریکا نیز روابط دیپلوماسی نزدیکی دارند و هردو بخاطر محو تروریزم پلان های را با هم اجرا میکنند و فقط رقابتشان رقابت اقتصاد است .

وی می افزاید که دولت افغانستان مجبور است برای روابط خوب با کشور های طراز اول قدرت از راه یک دیپلوماسی قوی و سنجیده وارد گردد , وبه خواسته هایشان جواب مثبت دهد .

برخی دیگر از کارشناسان افغان نیز گرایش حکومت حامد کرزی را بر کشور روسیه امکان پذیر دانسته و کشور روسیه را متهم به مداخله و گرایش در اوضاع افغانستان می کنند .

با این حال روسیه با مداخله کشورهای خارجی در مسئله انتخابات افغانستان مخالفت کرده و حامد کرزی نیز از روابط دوستانه افغانستان با این کشوردر گذشته سخن گفته است, که به گفته این کارشناسان : این خود نشان دهنده گرایش روسیه به افغانستان و گرایش حکومت حامدکرزی به روسیه خواهد بود .

پنج سال گذشته حکومت حامد کرزی , که مردم از حکومت فاصله گرفته اند, و و ضع امنیتی خرابتر شده رفت ,, کشت و قاچاق مواد مخدر ازدیاد یافت , ودها مشکل دیگر فراروی افغانستان ایجاد شد ,که با تو جه به این مشکلات اگر آقای حامد کرزی چنین راهبردی داشته باشد , و مشکلات اصلی را در حکومت آینده شان دور نکند به یقین که افغانستان از این وضع هم خراب تر خواهد شد .

کارشناسان باور دارند , که رییس جمهور آینده افغانستان هر کسی که باشد باید به روابطش با همه کشور ها فکر کند و چالش های اصلی در داخل افغانستان را حل بسازد و به اقتصاد افغانستان فکر کند بهترین راه برای آینده افغانستان خواهد بود .

با تو جه به نظریات کارشناسان در صورت تیره گی روابط حامد کرزی با حکومت بارک اوباما دولت افغانستان باید در هر صورت روابط نیکش را با جامعه جهانی حفظ کند.

حامد کرزی اگر دردولت آینده اش استراتیژی پنج سال گذشته را به کار برد و در موضوع امنیت و فقر در داخل افغانستان متمرکز نشود , افغانستان به یک دهلیز تاریکتراز مشکلات داخل خواهد شد .

از سوی دیگر با تو جه به دست آورد های حامد کرزی در چند سال گذشته می توان امید وار بود که حامد کرزی قادر به استراتیژی بهتربرای حل منازعات و بحران های کنونی است , که میتواند افغانستان را در پنج سال آینده از چالش های کنونی نجات دهد و دست آورد های تازه تری را برای افغانستان دربرداشته باشد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر