۱۳۸۸ مرداد ۷, چهارشنبه

تمایل مردم هرات در سهم گیری انتخابات


گفته می شود شهروندان هرات شور و اشتیاق خاص در سهم گیری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی دارند

.

نادر و بهزاد دوتن از شهروندان هرات می گویند : طوریکه در چند ماه گذشته مردم از سهم گیری در انتخابات نا امید شده بودند, برعکس این تصور دیده می شود که اکثر مردم هرات برای سهم گیری در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی شور و اشتیاق زیاد داشته تا بتوانند ریس جمهور آینده و نماینده گان مردم درشوراهای ولایتی کشور را تعین کنند.


آگاهان سیاسی شورو اشتیاق اکثریت مردم جهت اشتراک در انتخابات را بر اساس روابط قومی وسلیقه ای دانسته این حضور را ناشی از فهم سیاسی و مفکوره ای آنان نمی دانند.

محمد واثق هائم کار شناس در مسایل اجتماعی می گوید: کاندیدان سعی دارند تا از روابط قومی استفاده کرده از این طریق به پیروزی برسند , وی اشتیاق مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را بر اساس ربطه ها و رقابت های قومی میداند

.

با این حال مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات می گویند: استفاده از روابط قومی درصورتیکه توهین به اقوام دیگر باشد, و باعث ایجاد تبعیض در بین شهروندان گردد, تخطی بوده و باید چنین کاندیدان مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.


به گفته آگاهان استفاده از احساسات قومی , لسانی ومذهبی از سالیان گذشته در افغانستان رواج داشته و انتخابات 1388 هم استثنا از این پدیده شوم نخواهد بود .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر